Seminars

Seminars, Master Classes, discussions and debates.

Thursday 23 January

Till sidans början ^
10.00 Gothenburg Film Studios GoKinema 2014: Filmmagi på nära håll GoKinema, som arrangeras av Gothenburg Film Studios, är ett evenemang där filmentusiaster och den skandinaviska filmbranschen möts varje år för att utbyta erfarenheter och inspireras av varandra. Gothenburg Film Studios ligger bara ett stenkast från Lindholmspiren och under tre dagar öppnas dörrarna upp till hela studioområdet.
HITTA HIT: Polstjärnegatan 12, buss 16 eller Älvsnabben till Lindholmen.
OPEN SET: Ett manus - tre filmer
Tre team med kända regissörer och filmfotografer tolkar ett nyskrivet manus och filminspelningarna sker inför publik. Här får man chansen att uppleva hur det går till från manus till färdig film - och komma riktigt, riktigt nära en filminspelning. 23-25 jan kl 10.00-18.00. De färdiga filmerna visas upp i studion den 31 januari kl 11.00-18.00.
EXPO - Den senaste tekniken
En mässa med internationella teknikleverantörer (den 23-24 januari). Se den allra senaste tekniken inom film.
SEMINARIER
Passa på att ta del av seminarieprogrammet som går parallellt med EXPO. TEST and TRY
Prova-på och lär känna hantverket inom filmskapandet. Se tekniken inom analoga och visuella effekter, upplev attributmakarnas kreativitet och mycket mer. Inträde: Endagsbiljett 80 kr, tredagarsbiljett 200 kr. För mer information: gokinema.com Följ GoKinema 2014 på Facebook: www.facebook.com/gokinema

Saturday 25 January

Till sidans början ^
10.00 Pustervik Svenska Filminstitutet presenterar: Filmrummet - vägar till pengarna Träffa konsulenterna från Svenska Filminstitutet och hör deras visioner och tankar. Med några exempel på aktuella projekt som fått stöd kan du ta del av processerna och få en inblick i varför just de här produktionerna tagit sig igenom nålsögat.
12.00 Pustervik Svenska Filminstitutet presenterar: Fika med filmkonsulenterna Tillfälle att mingla och ställa frågor till filmkonsulenterna på Svenska Filminstitutet. Filminstitutet bjuder på smörgås och kaffe.
13.00 Pustervik Svenska Filminstitutet presenterar: Moving Sweden Moving Sweden är en ny treårig filmsatsning som startade i april 2013. Moving Sweden vill främja kontinuitet för svenska filmskapare, ge möjlighet att berätta i fler format (30, 45 och 60 min) och att inom redan fastställda stödnivåer skapa tillfälle att fokusera på det konstnärliga arbetet. Bakom satsningen står Svenska Filminstitutet, Sveriges Television, Regionala Filmresurscentrum och Filmregion Stockholm-Mälardalen. Styrgruppen går igenom det första året och några av de första produktionerna som fått stödet presenteras av filmarna själva.
14.30 Pustervik Meet the Father of Dragons Sven Martin, visual effects supervisor at Pixomondo in Frankfurt and responsible for the film division with main focus on creature animation, will be giving a talk about his work with the dragons in the smash show "Game of Thrones". Without his efforts the dragons would just be tennisballs on sticks. The presentation will give an inside view of the creative process of bringing the dragons to life. Starting from designing the creatures in the digital creation to the final combination with the filmed actors the audience will be guided through a "behind-the-curtain" work. Sven Martin will also show his work on the armies, digital ships and the castles of Westeros.  The seminar will be held in English.

Tickets: 90 SEK, www.giff.se, Programme/Ticket, Buy Tickets and step 2.

16.00 Pustervik Work-In-Progress: Turist Välbärgade svenskar förlorar sin värdighet i Ruben Östlunds nya film Turist. Genom ett trivialt "undantagstillstånd" kommer en svensk kärnfamilj på skidsemester i Alperna i kontakt med mänskliga mekanismer de tidigare aldrig behövt konfrontera. Drifter och instinkter de lärt sig förakta och placera utanför sig själva tvingas de nu även tillskriva sig själva. Målet är enligt regissören att öka skilsmässofrekvensen och minska turistandet.
17.30 Riverton Visningsvillkorens framtid Med den engelska filmen The Look of Love ( sid 133) i regi av Michael Winterbottom har TriArt Film i samarbete med Telia bestämt sig för att utföra ett experiment och vända på turordningen i visningsfönstren, det vill säga sätten som en film finns tillgänglig för publiken. Den kommer att ha sin premiär online på TriArts egen digitala plattform och Telias VoD-tjänst för att fem månader senare ha biopremiär.  Syftet är att undersöka om detta slår negativt mot biografvisningarna.  Den yttersta frågan är hur vi skapar en visningssituation i Sverige med bredd och mångfald, som gynnar filmvisare och distributörer samt gagnar publiken.   
20.00 Stora Teatern Master Class: Ralph Fiennes This year?s recipient of the film festival?s Honorary Dragon Award is the British actor and director Ralph Fiennes. Ever since his on screen debut in Wuthering Heights (1992), he has belonged to that rare group of actors whose mere presence gives magical lustre to films of all genres. Throughout the years, the classics of British literature have been a main trace in his career, from numerous Shakespeare interpretations on stage, to the two films he directed himself: an adaptation of Shakespeare?s Corolianus (2011) and his new film, The Invisible Woman (2013) ( p 109), where he plays the great novelist Charles Dickens in a story about Dicken?s secret love affair with young actress Nelly Teman. In honour of Mr. Fiennes, the festival presents a special event which includes a screening of The Invisible Woman followed by a Master Class with Ralph Fiennes, moderated by Jonas Holmberg, the festival?s deputy Artistic Director. The talk will be held in English.

Tickets: 200 SEK, www.giff.se, Programme/Ticket, Buy Tickets and screening number 4027.

Sunday 26 January

Till sidans början ^
09.00 Akademin Valand Söndagsfrukost: Det skeva maktförhållandet mellan distribution och produktion Distributörerna är starka och producenterna svaga. Det är den rådande bilden i Sverige. Är den sann? WIFT:s (Women In Film and Television), nya forskningsskrift ?En riktig snyftare? bekräftar bilden, men ger också konstruktiva förslag till förändring. Inför nästa filmavtal bjuder WIFT på frukost och samtal om den skeva maktbalansen. Bo-Erik Gyberg, som ska arbeta med filmavtalet för regeringen, har förberedett frågor till panelen inför sitt  kommande arbete. Vi hör också röster från filmstudenterna, framtidens filmarbetare, om de fakta som framkommer i forskningsskriften.
11.00 Pustervik Tema kortfilm: Träffa kortfilmskonsulenterna Det har aldrig varit enklare att spela in och marknadsföra film i det korta formatet. Trots det kämpar många filmskapare i motvind. Med målet att hjälpa och stötta filmare bjuder Göteborg International Film Festival därför in representanter för de olika regionala resurscentren, Sveriges Television och Folkets Bio för att få svar på de vanligaste frågorna: Hur ska jag göra för att få möjlighet att göra min film? Vem ska jag prata med om finansiering och distribution? Vad kan göras för att skapa större uppmärksamhet kring kortfilmen? Vilka satsningar görs inom kortfilmsområdet idag? Efter panelsamtalet följer en filmmässa där publiken får möjlighet att träffa konsulenterna och ställa frågor.
14.00 Pustervik Tema kortfilm: De nominerade till Startsladden Göteborg International Film Festival tar kortfilmen på allvar. Förutom att visa massor av kortfilm delar festivalen och filmbranschen ut Startsladden ? ett av världens största kortfilmspriser. Som en del av söndagens tema kortfilm presenteras ett förhandssnack inför Startsladdenfilmernas premiärvisning på Draken. Samtliga nominerade filmare är på scen för att samtal om film, förhoppningar och hur man tänker som kortfilmare. Nio filmer tävlar men bara en kan vinna!
15.00 Riverton Information om Kreativa Europa Den 1 januari 2014 träder det nya EU-programmet Kreativa Europa i kraft. Det ersätter MEDIA-programmet, MEDIA Mundus och Kulturprogrammet. Den totala budgeten är 1,46 miljarder euro för perioden 2014?2020, vilket innebär en ökning med omkring 9 procent jämfört med de tidigare programmen. Kreativa Europa delas in i tre sektorer: MEDIA-delen, kulturdelen och en övergripande sektor som innehåller ett nytt lånegarantiinstrument och stöd till gränsöverskridande policysamarbete. Vill du veta mer om det nya programmet, framför allt MEDIA-delen som rör den audiovisuella sektorn? Ulrika Nisell från Kreativa Europa Desk MEDIA Sverige kommer till Göteborg International Film Festival och informerar.
19.00 Kongressalen, Folket Hus, ingång från Järntorget Storytelling, colonial past and the present - a conversation with Chimamanda Ngozi Adichie Chimamanda Ngozi Adichie was born in Nigeria in 1977. In 2003 her debut novel "Purple Hibiscus" was released and since then she has written and published another three books, the latest being "Americanah". She had her great breakthrough 30 years old with her second novel, "Half of a Yellow Sun", that won the Orange Prize. It is a novel about the political conflicts culminating in the Biafra war in the end of the 1960´s, narrated through a couple of individual destinies. An epic novel now transformed into an epic movie, Half of a Yellow Sun ( p 126), thanks to Biyi Bandele´s adaptation.

The seminar will be held in English and is a cooperation between Göteborg International Film Festival, Internationell Författarscen Göteborg and ABF. Free entrance.

Monday 27 January

Till sidans början ^
10.00 Pustervik Filmfestivaler och aktivism Filmfestivaler har sedan början av 1900-talet varit arenor för opinionsbildning och kulturellt, socialt och politiskt engagemang. Trenden har inte avstannat. Stora festivaler tar ofta ställning för utsatta filmare och konstnärer samtidigt som vissa mindre festivaler bygger upp hela verksamheten kring informationsspridning och intresseskapande för marginaliserade grupper eller frågor. Filmfestivaler har därmed en uppenbar potential för aktivism av olika slag. Men hur gestaltas detta i praktiken?
13.00 Pustervik Ett samtal om svåra beslut Trettio år efter den nio och en halv timme långa dokumentären Shoah (1985), om nazisternas judeutrotning, går Claude Lanzmann återigen tillbaka i tiden med filmen The Last of the Unjust (sid 130). Filmen bygger på intervjuer med Benjamin Murmelstein en kontroversiell rabbi som efter att ha samarbetat med Adolf Eichmann, blev äldste i koncentrationslägret och gettot i Theresienstadt och efter kriget betraktad som kollaboratör. Dialogen mellan Murmelstein och Lanzmann är en fängslande utforskning av historien och väcker en rad frågor och tankar kring människors handlingar och moraliska beslut under svåra förhållanden.
15.00 Pustervik Hur nära kan du komma? Om självbilder, livslögner och autencitet Sara Broos och Petra Revenue arbetar båda med personlig fiktion i olika former. De möts i ett samtal ? varvat med bilder, texter, musik och filmklipp från egna projekt och andras. Är det möjligt att gestalta en människas inre? Var går gränsen mellan dig, mig och bilden? Med vilken blick ser vi på världen? Petra Revenue berättar i olika genrer och format; film, teater, radio, tv och prosa. I sin senaste film Motiv porträtterar hon konstnärer hon har en personlig relation till, deras motiv och konstnärliga processer. Hon är även aktuell med den självbiografiska romanen Privat. Sara Broos gjorde 2012 dokumentärfilmen För dig naken, ett intimt kärleksdrama. Nu arbetar hon på en ny film, om sig själv och sin mamma. Om undermedvetna överföringar, konst och liv, symbios och tystnader.  

Tuesday 28 January

Till sidans början ^
10.00 Pustervik Fokus Ryssland: Film, samhälle, politik Lenins påstådda ord om att film är den viktigaste konsten har ofta citerats som ett bevis på att film i Sovjetunionen präglades av ideologisk propaganda. Ofta var sovjetstaten inblandad i produktionsvillkoren. I en föreläsning som koncentrerar sig på den sovjetiska och postsovjetiska filmen kommer filmvetaren Sanjin Pejkovic att göra några nedslag där film, ideologi, politik och vardagsliv möts. För att kunna visa på olika kopplingar mellan ideologi och filmproduktion kommer föreläsningen att handla om populära filmgenrer, men även mindre produktioner och deras förhållande till vissa historiska kontexter. Föreläsningen omfattar och berör vitt skilda ämnen: socialistisk realism, Stalins älsklingsfilmer, traktormusikaler, resor till ett kommunistiskt Mars, men också förbjudna filmer, ungdomsskildringar under Perestrojka-eran, kriget i Tjetjenien efter Sovjetunionens splittring, historierevisionism samt konstnärskollektivens politiska kamp i dagens Ryssland.
12.00 Pustervik Bare breasts and balaclavas The political activist groups Pussy Riot and Femen have become internationally renowned for their provocative actions against repressive regimes and ideologies. Their actions have led to members being imprisoned and forced into exile. While their goals may appear similar, their ideologies are in many ways very different.  Join Alexandra Shevchenko (Femen-activist) and Gogol?s Wives Production, Pussy versus Putin (p. 111) for a discussion about feminism, civil disobedience and differing methods of resistance.
14.00 Pustervik Focus Russia: A conversation on postcommunist Russian cinema Postcommunist Russian cinema mixes genres and styles producing national epics, tearful melodramas, popular comedies with celebrated stars, as well as small-scale art films that provoke mainstream audiences. Historically, cinema is closely connected to the idea of Russia itself. With the rise of Vladimir Putin, Russian cinema has retained its former autocratic qualities. What, then, is the current climate for making films in Russia? The panel seeks to investigate this question by talking to five active filmmakers about the film industry, politics and issues of representation.
16.00 Pustervik Master Class: Jerzy Kucia The film festival?s animator in focus this year is Jerzy Kucia, one of the leading masters of the highly distinguished Polish animation tradition. His masterpieces, from Return (Powrót) (p. 134) to Tuning Instruments (Strojenie instrumentóv), (p. 134) are characterized by their fascinating visual quality. Kucia teaches us that we should never take for granted what we see. In order to see something, we have to learn to watch. Kucia will tackle animation as a medium for recording, describing, and illuminating the human inner reality but also to criticise and expose ideological lies. He will also present his fascinating animating technique and the ways in which he harmoniusly unites music and picture. The seminar will be held in English.

Wednesday 29 January

Till sidans början ^
11.00 Pustervik Papperslösas rätt till staden Under festivalen visas i år den norska filmen Letter to the King, (sid 69), av Hisham Zaman, där vi får följa en grupp flyktingar under en dag i Oslo. Göteborg ska vara en stad för alla. Men för de som inte har uppehållstillstånd begränsas möjligheten att röra sig fritt och ta del av stadens utbud kraftigt. Till exempel kräver många verksamheter att man registrerar sig med ett svenskt personnummer, vilket papperslösa saknar. Rädsla för att bli gripen eller angiven gör också att många inte vågar uppsöka olika verksamheter. Vad kan det innebära att leva som papperslös i Göteborg? Och på vilka sätt kan organisationer, företag och privatpersoner göra staden mer tillgänglig? I panelen medverkar personer som har varit papperslösa samt representanter från frivilligorganisationer och Göteborgs Universitet.
13.00 Pustervik Gender balance in the Nordic film industry. In 1995, all UN countries agreed on the need to increase the participation of women in the media and work against stereotypes. Still in Europe, only one in every ten box office films is directed by a woman. The Nordic countries seem to do better, or do they? Presentation of statistics on gender equality in the Nordic film industry, compiled by Nordicom, University of Gothenburg, with comments from European Women?s Audiovisual Network, researchers and industry. The seminar will be held in English.
15.00 Pustervik Svenska Filminstutet presenterar: Filmrummet - Apropå nordisk jämställdhet vad gör instituten? Med inbjudna gäster från de nordiska filminstituten på plats följer Svenska Filminstitutet upp seminariet Gender balance in the Nordic film industry. Hur arbetar man med jämställdhet i de nordiska länderna och vilka är skillnaderna? Vi ger några goda exempel på initiativ och ser på vilka möjligheter som finns till internationella satsningar i jämställdhetsfrågan.
17.00 Pustervik Svenska Filminstitutet presenterar: Filmrummet: framtiden i fokus! Fem inbjudna branschexperter spanar framåt tillsammans med Filminstitutets vd Anna Serner. Vad kan vi vänta oss för utveckling i branschen? Vad händer inom biografdistribution, vod-releaser och dramaserier? Vilken typ av berättelser kommer vi att få se? Få koll på vilka trender som är på gång och hur de kan komma att påverka branschen.

Thursday 30 January

Till sidans början ^
09.30 Biopalatset 6 TV Drama Vision 2014:?Travelling stories and strong territories TV Drama Vision is a full day seminar for the TV drama industry. It presents exclusive works in progress and clips from several upcoming TV drama series from Finland, Iceland, Norway, Denmark and Sweden. Meet some of the key players from the region in order to give a comprehensive overview of what?s going on in the drama landscape in the Nordic region. Keynote speakers Sara Johnson from Keshet UK, creators of the original ?Hatufim? (?Homeland?) and Yael Hedaya, writer on ?BeTipul? (?In Treatment?) will talk about what made these stories travel to global success. The full programme will be released on www.giff.se on January 15. Price: 1600 SEK. With accreditation: 1150 kr.
10.00 Pustervik Idrott och politik: Evigt dilemma och nödvändig livslögn. Världen över genomsyrar idrotten samhällslivet. Idag mer än någonsin tidigare, inte minst på grund av nya medie- och kommunikationsteknologier. Idrottens publika dragningskraft och dess påstådda opolitiska natur lockar emellertid olika aktörer att använda idrotten för politiska syften. Inför stundande OS i Sotji i Ryssland har Kungliga biblioteket tagit fram intressanta film- och tv-exempel ur sina arkiv som åskådliggör detta samt samlat en panel som kommer att diskutera frågan.
12.00 Pustervik Förortens egna röster Bilden av förorten var länge helt styrd av medierna. Rapmusiken var först med att ge en bild inifrån. Nu kommer nästa våg av berättelser i litteratur och film. Seminariet vill ge exempel på aktuell filmproduktion från förorten, med utgångspunkt i den aktuella dokumentärfilmen om det sociala mobiliseringsarbete som görs av Pantrarna ? för upprustning av förorten, Jag är fan en Panter (sid 79). Seminariet uppmärksammar också de konstnärliga ambitioner som kommer till uttryck i gruppen Blattesplotations manifest.
14.00 Pustervik Roma pictures The Roma people are one of the world?s most exposed and vulnerable ethnic groups. Why is that? Why does the film industry often paint a stigmatizing or racist picture of this people and for whom is this specific image produced? And what purpose does it serve? A talk about the representation of the Roma people and Roma film making ? and how the vulnerable position of the Roma people in society in Europe today is reflected and processed on film. The seminar will be held in English.
16.00 Pustervik Focus Iceland: A conversation on Icelandic cinema Whether Iceland?s economic turmoil has spurred the creativity of the country?s filmmakers is a question we?ll leave unanswered. But the fact is that this year the country has produced a number of very well-made, original and artistic films. Each of them manifests Iceland?s distinct character in a refreshing and personal way. That?s why the 2014 edition of the film festival has chosen to highlight Icelandic film. Two of the Icelandic feature films are both nominated for this year?s Dragon Award for Best Nordic Film. They are Metalhead (Málmhaus) ? a powerful and moving story about loss and hope with a heavy metal soundtrack and Of Horses and Men (Hross í Oss) ? a string of tales about a small Icelandic community and the people ? and horses! ? who inhabit it. Meet the people behind the two films and hear them talk about their work. The seminar will be held in English.

Friday 31 January

Till sidans början ^
09.00 Biopalatset 6 Nostradamus – Looking ahead The film and television climate is in a constant state of change and no one really knows what the industry will look like even just three or five years from now. This becomes a challenge, forcing everyone to guess at the rapidly changing future. Nordic Film Market is now initiating the multi-year analysis project Nostradamus, to keep track of the latest tendencies and shed light in the dark. Led by journalist Johanna Koljonen the industry?s strategic key players and researchers in Europe will peer into the near future, focusing on business models and audience behaviours. The full programme will be revealed at www.giff.se on January 17. Free admission with accreditation.
10.00 Pustervik Ett samtal om en betydelsefull triangel Två av festivalårets starkaste filmer, Class Enemy (sid 76) av Rok Bicek, där gruppdynamik dissekeras med skrämmande precision och The Past (sid 123) av Asghar Farhadi, där vi som publik kastas in i en familjs komplicerade relationer, diskuteras frågor om den för oss människor så betydelsefulla triangeln ansvar, samvete och skuld. I båda filmerna är självmord närvarande såväl i huvudpersonernas liv som i händelseutvecklingen. Hur hanterar man känslor av ansvar, samvete och skuld i sorg?
11.00 Gothenburg Film Studios GoKinema Open set-filmvisning
12.00 Pustervik Psykologer tittar på film: Twin Sisters Två kinesiska tvillingflickor blir separerade endast några månader gamla. De adopteras av familjer, en norsk och en amerikansk. En av flickorna hamnar på den ödsligaste plats man kan tänka sig, en liten by i Nordnorge. Den andra i en amerikansk storstad. Trots det långa avståndet och skilda språk finns ett starkt och speciellt band mellan systrarna. En fascinerande historia med många bottnar, där det är rörande att se flickornas starka längtan efter att träffas och att få vara med och upptäcka hur lika de är trots helt olika liv. Efter filmen följer samtal med publiken som leds av moderatorn och psykologen Jonas Mosskin, initiativtagare till Psykologer tittar på film, en filmklubb med bas i Stockholm. Här analyseras filmer utifrån ett psykologiskt perspektiv tillsammans med publiken. I år gör Psykologer tittar på film återigen ett gästspel på Göteborg International Film festival och publiken bjuds in att diskutera filmen med Jonas Mosskin och David Benelbaz, psykolog och psykoanalytiker. Läs mer om Twin Sisters på sid 73 Filmen startar 10.00 på Folkteatern I år gör Psykologer tittar på film återigen ett gästspel på Göteborg International Film Festival och publiken bjuds in att diskutera filmen.
14.00 Pustervik Master Class: Philip Glass The film festival is proud to present a Master Class with one of the most influential composers and intellectuals of our time: Philip Glass. Philip Glass is an American composer, considered to be one of the most important music makers of the late 20th century. Glass has won a wide audience in the concert hall, the dance world, in film and popular music simultaneously. Glass will be performing his groundbreaking movie soundtrack Koyaanisquatsi in Scandinavium in Göteborg, February 1st.

Tickets: 90 SEK, www.giff.se, Programme/Ticket, Buy Tickets and step 2.

16.00 Pustervik Ettor nollor Sveriges Televisions nya, stora dramaproduktion Ettor nollor, regisserad av Johan Renck, är inspelad i Göteborg och får världspremiär på filmfestivalen. Serien är inspirerad av verkliga händelser och är ett spännande kriminaldrama om ett mörkt, hårt och korrumperat Göteborg, porträtterat med mycket svart humor - från dealar på Kvibergs marknad till handslag på Ullevis VIP-läktare. Kom och hör manusförfattaren Oskar Söderlund, producenterna Christer Nilsson och Helena Wirenhed, skådespelarna Gustaf Skarsgård, Aliette Opheim, Jonathan Andersson, och Said Legue berätta om arbetet med serien.

Saturday 1 February

Till sidans början ^
10.00 Pustervik The return of Zvjagintsev The Russian director Andrej Zvjagintsev caused a veritable sensation at the Venice Film Festival ten years ago. His debut film Återkomsten (p.115), was not only rewarded with the best debut award, but also won the Gold Lion for best film that year. Since then he has directed Förvisningen, with Maria Bonnevie in the leading role, and Elena. In the spirit of von Trier he is currently working on an apocalyptic drama on the state of humanity on Earth, Leviafan. As a guest at the Bergman week in 2010 he spoke of how Ingmar Bergman had made an impression on his film making. In a talk with Jannike Åhlund, journalist and artistic director of the Bergman Week, he will speak about his film making, the art of not saying too much and his dream of making a remake on one of Ingmar Bergman?s movies. Both Åhlund and Zvjagintsev are in the The Ingmar Bergman International Debut Award-jury this year. The seminar will be held in English.
12.00 Pustervik Work-In-Progress: Gentlemen Den kritikerrosade generationsromanen ?Gentlemen? från 1980 håller på att bli film. Historien tar sin början sommaren 1978. Författaren Klas driver omkring i Stockholm, bestulen på allt han äger förutom sina två skrivmaskiner. När han träffar Henry Morgan på boxningslokalen blir han erbjuden att bo på Hornsgatan hos bröderna Morgan. Henry är boxare, pianist och levnadskonstnär. Brodern Leo, filosof och 60-talspoet. På Hornsgatan börjar Henry berätta om sitt och broderns liv, en svindlande och dramatisk historia som tar sin början 1944, och rör sig genom Sverige och efterkrigstidens Europa.
14.00 Pustervik Master Class: Baltasar Kormákur Baltasar Kormákur, director, producer and actor. Among his work are: 101 Reykjavik, (p.97), 2 guns, Stormy Weather, The Deep. He owned the bar Kaffibarinn in Reykjavik with Damon Albarn of Blur. Kormákur said that he was there so much that it became cheaper to own the bar instead. He is also the first receiver of Göteborg International Film Festival Nordic Honorary Dragon Award. This price goes to a Nordic filmmaker whose work deserves extra attention, now and always! This Master Class is a unique opportunity to hear one of Europe?s most interesting filmmakers talk about his work. The seminar will be held in English.
16.00 Pustervik Musikvideon: Nu, då och i framtiden Musikvideon var som störst på 1980-talet och en del av 1990-talet, när MTV var en renodlad musikvideokanal. När ZTV startade i Sverige blev musikvideon ännu större. Sedan hände något. MTV blev en realitykanal och ZTV lade ner. På senare år har det på nytt skett en förändring. Olika typer av streamingtjänster har kommit där man enkelt kan lyssna på musik i sina telefoner. Tittandet på Youtube och musikvideo har ökat igen, vilket märks genom att många artister har fler tittare på sina musikvideos på Youtube än vad man har lyssnare på exempelvis Spotify och Wimp. Betyder detta att musikvideon är på väg tillbaka igen?