Nyheter

Nordens största filmpris Startsladden – en språngbräda ut i den internationella filmvärlden

2008 års Startsladdenvinnare dyker upp med ny film i Cannes och 2009 års Startsladdenfilmer släpps på Filmkonst-dvd.

2008 vann Patrik Eklund Startsladden med sin film Istället för Abrakadabra. Priset bestod av filmteknik till ett värde av 913 500 kronor från teknikföretagen i föreningen Bratek plus en grundplåt på 100 000 kronor från Svenska Filminstitutet. Allt ämnat till filmarens nästa projekt. Motiveringen löd då:

"Juryn belönar en färgstark film vars upphovsman säkert kommer att tillföra en hälsosam dos humor till den svenska filmen. Vi ser fram emot att få se fler filmer från Patrik Eklund."

För priset har Patrik Eklund gjort just en ny film, med namnet Slitage. Filmen har nu blivit uttagen filmfestivalen i Cannes där den med sex andra filmer tävlar i sektionen Kritikerveckan. Det blir Patrik Eklunds andra resa till Cannes - 2007 tävlade han i samma sektion med sin Situation Frank.

- Startsladdenpriset gjorde att jag kunde få ihop filmen precis som jag ville. När man filmar på 16 mm är det ju lätt att teknikkostnaderna drar iväg. Man är som kortfilmare annars alltid van att vara underfinansierad och tvungen att kompromissa och sy ihop det hela så gott det går. Så det här teknikpriset har verkligen påverkat result atet i slutänden, säger Patrik Eklund.

Dramakomedin Slitage handlar om det medelålders paret Rolf och Eva och deras urvattnade förhållande och Evas sexuella frustration. I rollistan hittar man Anki Larsson, Jakob Nordenson, Svante Grundberg och Camilla Larsson. Festivalen i Cannes pågår mellan den 13 och 24 maj

Göteborg International Film Festival gratulerar Patrik Eklund och passar samtidigt på att, som Filmkonst nummer 120, i samarbete med organisationen Resurs (fd Bratek), släppa en dvd innehållande de sju kortfilmer som tävlade i 2009 års Starsladden. Förhoppningsvis får vi se årets vinnare Andreas Öhman (Mitt liv som trailer) i Cannes nästa år!

Följande filmer finns på dvd:n
Fäst vid dig av Carin Bräck, Mia Hulterstam, Cecilia Actis
Gamla och nya vänner av Magnus Söderstedt
A Good Friend of Mr World av Axel Petersén